• روابط عمومی و امور آگهی ها : 03135544027
  • iranpour@presssimayeshahr.ir : ارتباط مستقیم با مدیر مسئول

روزنامه اقتصادی ، اجتماعی سیمای شهر

جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ April 26 , 2024
SIMAYESHAHR PRESS
15

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان :

کرونا؛ تهدیدی به مثابه فرصت

  • ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
  • کد خبر : 18
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با تاکید براینکه بحران کرونا شری است که در دل آن می تواند خیرهای زیادی وجود داشته باشد، گفت: ما هنوز چیزهای زیادی در مورد کرونا نمی دانیم و فعلا فقط می توانیم بر روی پیشگیری تمرکز کنیم، چراکه راهی به جز این نداریم، اما می توانیم از فرصت به وجود آمده برای ساماندهی حوزه درمان استفاده کنیم.

دکتر علی اعتصام پور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این اینکه خداوند در قرآن کریم می فرماید: عسَی أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ، اظهار کرد: در دل هر واقعه بدی می تواند خیر بسیار و فرصت های زیادی برای رشد و شکوفایی باشد.

وی با اشاره به همه گیری کرونا که از سال گذشته تاکنون مشکلات بسیاری در کشور به وجود آورده و باعث بیماری و مرگ هم‌وطنانمان شده، گفت: در دل همین بحران بسیاری از سازمان ها و نهادها مجبور شدند به سمت الکترونیکی شدن ارائه خدمات حرکت کرده و در راستای تحقق دولت الکترونیک گام بردارند که سال ها مطرح بود، اما گام های عملی موثری در راستای آن برداشته نمی شد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان یکی از پیش نیازهای اصلی تبدیل تهدید کرونا به فرصت را شکل گیری دیالوگ(dialogue) دانست و توضیح داد: بهترین تعبیر و تعریف دیالوگ «هم شنوی» است، در حالی که ما به اشتباه دیالوگ را به گپ و گفت‌وگو تنزل می دهیم.

جای خالی هم شنوی در کشور

وی افزود: متاسفانه در بیشتر مواقع جای این هم شنوی در کشورمان خالی است و بیشتر به گفت‌وگوی تعاملی یا دستوری توجه داریم، در حالی که باید این هم شنوی در همه بخش ها اعم از درمان نهادینه شود.

اعتصام پور بر شکل گیری مثلثی متشکل از سه ضلع دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و سازمان های بیمه گر تاکید کرد و گفت: این مثلت باید تهدید کرونا را به فرصت گرانبهایی برای ساماندهی و نظارت جدی بر امور درمان تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد مردم در خانه هایشان کیسه دارو و حتی یک طبقه برای نگهداری دارو دارند، گفت: این موضوع نشان می دهد که یا پزشکان داروی اضافه برای بیماران تجویز می کنند و یا بیماران اقدام به خود درمانی می کنند که در هر دو صورت خطا است. علاوه بر آن همه ما انواع و اقسام عکس و سونوگرافی از اعضا و جوارح خودمان داریم که برای آن هزینه کرده ایم و وقت گذاشته ایم، در حالی که در دنیا از هر فردی سی تی اسکن و ام آر آی گرفته نمی شود، اما گشاده دستی که در بسیاری از مصارف در کشور وجود دارد در بخش درمان هم دیده می شود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان با یادآوری اینکه با شیوع بحران کرونا و شیوه نامه هایی که تعریف و در مقاطع مختلف ابلاغ شد، بسیاری از جراحی های و درمان های پاراکلینیکی کاهش پیدا کرد، گفت: این موضوع نشان می دهد بخشی از اقدامات در حوزه درمان ضروری نبوده و ضرورت ساماندهی این بخش را بیش از پیش نشان می دهد.

 

وی با اعتقاد بر اینکه شاهد اسراف در درمان هستیم، گفت: با توجه به اینکه مدیریت درمان تامین اجتماعی متولی درمان غیر مستقیم است، به پیشنهاد ما و با هماهنگی بیمه ها، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی کمیته های ممیزی برای یکسری امور درمانی تشکیل شده و این گام اول هم شنوی در حوزه درمان در اصفهان است، همانطور که در کشورهای پیشرفته این اتفاق افتاده است.

هم شنوی بدون قضاوت قبلی و با آمادگی برای درک حقیقت

اعتصام پور هم شنوی را یکی از شاخصه های توسعه کشورها دانست و افزود: هم شنوی البته پیش زمینه و اصولی دارد که یکی از آنها حذف قضاوت قبلی و آمادگی برای درک حقیقت است، یعنی بپذیریم حقیقت همه چیز نزد من نیست. وقتی من می گویم شاید این راه پیشگیری از کرونا درست نیست حرف من باید فارغ از هرگونه قضاوتی شنیده شود و پیشنهادات دیگر بررسی شود تا به بهترین راه ممکن دست پیدا کنیم.

وی یکی از الزامات هم شنوی را پذیرش مردم جامعه دانست و افزود: به عنوان نمونه با پدیده درمان های غیرضروری برای بیمارانی مواجه هستیم که در وضعیت وخیم بیماری نیاز به درمان نگهدارنده دارند، اما در کشور ما صرفا به دلیل مسائل عاطفی و نه عقلانی، بدون یقین به فایده گاهی به اصرار بیمار و یا همراهان او درمان هایی انجام می دهیم که نتیجه ای جز آسیب بیشتر به بیمار و نتیجه موثری برای او ندارد.

استفاده از تهدید کرونا برای ساماندهی حوزه درمان

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید از بحران کرونا به فرصتی دست یابیم که منجر به ساماندهی حوزه درمان از نظر سلامت محوری شود، گفت: شعار بهداشت و درمان در همه جای دنیا پیشگیری است، ولی این اتفاق باید در عمل و نه تنها در شعار بیفتد.

وی با بیان اینکه وقتی بحرانی مثل کرونا اتفاق افتاده همه برنامه ها و اقدامات ما باید در راستای مقابله با این بحران باشد، افزود: حتی بسیاری از تشکل های مردمی و خیریه ها نیز باید به صورت خودجوش وارد میدان شوند، در حالی که متاسفانه تنها در اوایل شیوع کرونا شاهد برخی حرکت های مردمی بودیم.

اعتصام پور اظهار کرد: در شرایط کنونی همه گیری کرونا پیشگیری فدای درمان می شود و میلیاردها تومان هزینه درمان می کنیم، در حالی که برای پیشگیری برنامه قاطع و موثری نداریم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در دو بیمارستان غرضی و فاطمه الزهرا نجف آباد اقدام به پذیرش و درمان بیماران کووید۱۹ کرد، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیمارستان شریعتی وارد مدار خدمت رسانی به این بیماران شده است، همچنین در ۲۷ پلی کلینیک خطوط ویژه برای بیماران کووید قرار دادیم و ۱۵۰ هزار بیمار دیابتی که برای آنها پرونده الکترونیک تشکیل داده ایم را از طریق تله مدیسین رصد می کنیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان، ادامه داد: این ها تنها گوشه ای از باری است که کرونا به بخش درمان تامین اجتماعی در استان تحمیل کرده و خدمات درمانی که باید به ویژه به جامعه کارگری ارائه می شد، صرف درمان کرونا شده در حالی که شیب این بیماری همچنان صعودی است و به نظر نمی رسد با این روند تغییر محسوسی داشته باشد.


کلید واژه ها : کرونا

    ایسنا

نظر دیگران

ارسال نظر