• روابط عمومی و امور آگهی ها : 03135544027
  • iranpour@presssimayeshahr.ir : ارتباط مستقیم با مدیر مسئول

روزنامه اقتصادی ، اجتماعی سیمای شهر

شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ April 20 , 2024
SIMAYESHAHR PRESS
37

از درمان جوش تا سفید کردن دندان ها؛

خواص عجیب و شگفت انگیز پوست یک میوه

  • ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
  • کد خبر : 40
موز یکی از میوه‌های محبوب و پرخاصیتی است که مصرف آن در هر سنی به تمام افراد توصیه میشود. این میوه خواص فراوانی برای سلامتی دارد، اما بسیاری از مردم از خواص پوست موز اطلاعی ندارند و آن را به راحتی دور می‌ریزند.

انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های موجود در پوست موز برای سلامتی و زیبایی مفید است و کاربرد‌های مختلفی برای نظافت و امور منزل نیز دارد.

پوست موز خواص‌های فراوانی از جمله برای پوست و دندان دارد که در ادامه این مطلب تمامی خاصیت‌های پوست موز را می‌خوانید.

پوست موز ضد قارچ و باکتری است و سرشار از آنتی اکسیدان ها، آنزیم‌های مفید، ویتامین‌های B۶، B۱۲، منیزیم و پتاسیم و فیبر می‌باشد. بیش از چند دهه است که در اغلب کشور‌هایی همچون هندوستان، از پوست موز به عنوان یک ماده مغذی و دارویی استفاده می‌شود.

پوست موز را به صورت مخلوط با آب میوه، شیر موز، پخته و سرخ شده می‌توان استفاده کرد، موز‌های رسیده‌تر، به دلیل وجود یک هورمون طبیعی گیاهی به نام اتیلن، پوستی با بافت نرم‌تر و شیرین تری دارند. این هورمون در فرآیند رسیدن میوه‌ها ترشح می‌شود، اتیلن پس از واکنش با قند و فیبر موجود در پوست موز، قند مرکب را به قند ساده تبدیل می‌کند، به همین دلیل موز رسیده شیرین‌تر است. هورمون‌های دیگر سبب تغییر رنگ پوست موز از سبز به زرد می‌شوند.

فیبر و پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان پوست موز بیش از گوشت آن است. همچنین حاوی لوتئین است که یک آنتی اکسیدان محسوب می‌شود. این آنتی اکسیدان نقش مهمی در حفظ سلامت چشم دارد. اسید آمینه تریپتوفان با افزایش سطح هورمون سروتونین که یک ناقل عصبی در مغز است و بر خلق و خو تأثیر می‌گذارد، باعث کاهش افسردگی می‌شود.

مواد مغذی یک موز متوسط

۲۰ درصد ویتامین ب ۶:تبدیل غذا به انرژی توسط این ویتامین

۱۲ درصد پتاسیم، موثر در توسعه سلول ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن

۸ درصد منیزیم، موثر در تولید انرژی بدن و تنظیم فشار خون و گلوکز

۱۷ درصد ویتامین ث:سبب رشد سلول‌های ایمنی برای محافظت از بدن

۱۲ درصد فیبر:کمک به هضم غذا و کاهش خطر ابتلا به دیابت

علاوه بر این موارد حاوی ویتامین b۱۲ نیز می‌باشد.

این همه خاصیت در یک تکه پوست موز

خواص پوست موز برای پوست و بیماری‌های پوستی

۱. درمان سوزش پوست، کبودی و آلرژی

پوست موز می‌تواند در درمان ناراحتی‌های پوستی مانند سوزش پوست، کبودی و آلرژی موثر باشد. فقط کافیست برشی از پوست موز را به مدت یک شب بر روی پوست آسیب دیده بگذارید و از مشکلات پوستی رهایی پیدا کنید.

۲. درمان پسوریازیس

پسوریازیس باعث ایجاد ضایعاتی در ناحیه آرنج و زانو یا حالت پوسته پوسته شدن در پوست سر میشود. افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند لایه داخلی موز را بر روی قسمت‌های آسیب دیده مالش دهند. این روش درمانی برای بیماری پسوریازیس مفید است و باعث بهبودی خواهد شد.

۳. درمان خشکی و خارش بیش از حد

اسید‌های چرب و آنتی اکسیدان‌هایی نظیر لوتئین در پوست موز، از پوست محافظت کرده و با آب رسانی به آن از خشکی و خارش جلوگیری می‌کند.

روزی دوبار محل مورد نظر را با قسمت داخلی پوست موز ماساژ داده و نیم ساعت صبر کنید. سپس با آب سرد بشویید.

روش دیگر استفاده از روغن زیتون است. قسمت داخلی پوست موز را با کمی روغن زیتون به محل مورد نظر بمالید و در طول روز چندبار این عمل را تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

۴. کاهش سیاهی و پف زیر چشم

خاصیت مرطوب کنندگی و پتاسیم موجود در پوست موز به از بین رفتن سیاهی و پف دور چشم کمک می‌کند. فیبر سفید داخل پوست موز را با کمک کشیدن یک قاشق به داخل آن جمع آوری کنید و با ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا تازه مخلوط کنید، سپس این خمیر را به آرامی اطراف چشم‌های خود بگذارید.

۵. کاهش چین و چروک پوست



نظر دیگران

ارسال نظر