• روابط عمومی و امور آگهی ها : 03135544027
  • iranpour@presssimayeshahr.ir : ارتباط مستقیم با مدیر مسئول

روزنامه اقتصادی ، اجتماعی سیمای شهر

شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ April 20 , 2024
SIMAYESHAHR PRESS
48

همزمان با برپایی سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛

نعمت سینما به غرب اصفهان رسید

  • ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
  • کد خبر : 51
سینما مهتاب که اولین سینمای غرب اصفهان است، افتتاح شد و حین این افتتاحیه، امام جمعۀ رهنان از شهردار اصفهان درخواست کرد تا با احداث پارکینگ از بروز مشکل ترافیکی به واسطۀ وجود این سینما جلوگیری کنند و برای اکران فیلم‌ها نیز هویت و فرهنگ مردم شهیدپرور رهنان را در نظر داشته باشند.

حمید اشرفی، شهردار منطقه ۱۱ اصفهان در ابتدای این آیین متنی را قرائت کرد که در آن آمده بود: «سینمای ایران، سینمای فاخر، چشم‌نواز و بالنده‌ای است که با تحول بزرگ اجتماعی ایران عجین شده. من به‌ عنوان شهردار دیار ارجمند رهنان و منطقه ۱۱ اصفهان، از دو جهت دغدغه فرهنگ شهر را دارم؛ یک اینکه خود را شاگردی می‌دانم که در حوزه فرهنگ، زانوی ادب و آموزش به زمین می‌زند و دیگر آن که در منطقه‌ای خدمت می‌کنم که از بی‌عدالتی و توسعه‌نیافتگی رنج می‌برد درحالی‌که سرمایه‌های اجتماعی ارزشمند آن می‌تواند با حوزه فرهنگ درآمیخته و آن را پویا، بهره‌ور و بارور سازد.

در آغاز کار مخالفت‌های بسیاری به گونه‌های مختلف برای ساخت سینمای مهتاب در رهنان صورت گرفت، طومارها نوشته شد و سنگ پراکنی‌ها و پیگیری‌ها شد تا آنچه امروز شما بزرگواران به همت شهردار پرتلاش اصفهان و اعضای شورای شهر با مشارکت مردم شاهدش هستید، ایجاد نشود اما بر این باورم که سینما نه‌تنها یک هنر برجسته و آموزنده است که درعین‌حال یک رسانه ارتباط‌جمعی است و جمع این دو ویژگی در میان هنرها، شاید منحصر به سینماست و همین است که آنر ا از سایر هنرها متمایز و برجسته می‌سازد و بر ژرفای تأثیر آن می‌افزاید.

سینما، اگرچه اثری زیبا و هنری است اما به همان اندازه که اهمیت هنری و زیبایی شناسانه دارد، دارای ارزش رسانه‌ای و ارتباطی هم هست و می‌تواند در دنیا تعامل میان فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها را فراهم آورد که دنیای ما سخت بدان نیازمند است. با فیلم، انسان مرغ خیال خود را در آسمانی بیکرانه به پرواز درمی‌آورد و امکان تجسم تخیلات خود را از دیرباز تا آینده فراهم می‌سازد و نیز زمینه‌ای را پدید می‌آورد تا داشته‌ها و دیدگاه‌های خود را با دیگران به اشتراک گذارد و در دنیایی متفاوت و دگرگون پای بگذارد و مشارکت ورزد.

بسیاری از مطالعات و پژوهش‌هایی که در زمینهٔ فیلم و سینما انجام‌گرفته، نشان از این دارد که سینما نقشی یگانه و بی‌بدیل در شناساندن فرهنگ و لایه‌های زیرین جامعه‌ای که آن را به تصویر می‌کشد دارد.

با ساخت سینما از در مخالفت درآمدند اما ظرفیت‌هایی که سینما برای بازگویی واقعیت‌های اجتماعی و نشان دادن مشکلات و معضلات زیرپوست شهر دارد بسیار عظیم و سترگ است. ما با سینما می‌توانیم به بهترین وجهی فرهنگ‌سازی کنیم تا فرهنگ و جامعه خود را ارتقا ببخشیم.

پردیس سینمایی مهتاب، اولین سینمای غرب اصفهان است که ضمن نقش‌آفرینی در ارتقای فرهنگ و هنر این منطقه رنج‌دیده، می‌تواند بسیاری از سفرهای درون‌شهری را کاهش دهد، در ایجاد محیط‌زیست سالم تأثیرگذار باشد و نقش خود را برای شهروندان فهیم و ارزشمند ساکن در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان و مناطق هم‌جوار ادا نماید.

در پایان می‌خواهم تشکری ویژه داشته باشم از فردی که اگر حمایت‌های دلسوزانه و پیگیری‌های مؤثر ایشان نبود، سینما مهتاب به فرجام خود نمی‌رسید. با احترام به دغدغه‌های فرهنگی او و تلاش‌های بی‌دریغش؛ مهدی مقدری، عضو سابق شورای شهر اصفهان

بعد از شهردار منطقه ۱۱، علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان سخنرانی خود را آغاز کرد و گفت: ما باید تلاش بکنیم که در این شرایط ویژه و خاص از تمام کسانی که امروز در مسند مدیریت هستند، تقدیر و تشکر کنیم.

او ادامه داد: مدیریت محل لمیدن نیست، محل دویدن است و امروز کسانی که این مسئولیت را می‌پذیرند حتماً قابل‌تقدیرند.

رئیس شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: امروز باید موانع را از سر راه کسانی که مسئولیت می‌پذیرند برداریم و این بر همه ما لازم است که هر مدیری را در هر جایگاه و مسئولیتی که قرارگرفته، تحت نظر داشته باشیم و مسائل آن را برطرف کنیم.

نصر یادآور شد: اعضای شورای شهر نمایندگان مردم هستند و من به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم از مدیران تقدیر و تشکر می‌کنم.

او با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در ساخت و آماده‌سازی پردیس سینمایی مهتاب گفت: فرصتی نیست که برای به دست آوردن بودجه‌های لازم منتظر بمانیم و اگر قرار بود شهرداری بدون کمک گرفتن از بخش خصوصی برای افتتاح این سینما اقدام بکند، حتماً سینما از اولویت‌های این منطقه نبود و اگر بخش خصوصی به این موضوع ورود نمی‌کرد، امروز شاهد این افتتاحیه نبودیم.

رئیس شورای شهر اصفهان، ابراز امیدواری کرد که با کمک بخش خصوصی، با بودجه‌های موجود و مالیات شهروندان، بتوان مسیر توسعه شهر را هر روز بهتر از دیروز طی کرد.

حجت‌الاسلام حسین محمدی، امام‌جمعه رهنان نیز که در این آیین حضور داشت اظهار کرد: اینکه ایجاد سینمایی در منطقه ۱۱ بار ترافیکی شهر را کاهش می‌دهد، اتفاق خوبی است اما از مدیران شهری می‌خواهم توجه داشته باشند که با وجود این سینما، شاهد ایجاد ترافیک در منطقه ۱۱ نباشیم و شهرداری با ایجاد پارکینگ از بروز این معضل پیشگیری کند.

او ادامه داد: مشکل ترافیک در منطقه رهنان واقعاً مسئله بزرگی است و متأسفانه باید گفت یک خیابان حسابی در این منطقه نداریم و باید به‌طور ویژه‌ به این موضوع فکر کرد.

حجت‌الاسلام محمدی گفت: از متولیان سینما خواهشمندیم هویت منطقه شهیدپرور رهنان را مدنظر داشته باشند چراکه ممکن است که بعضی از فیلم‌ها مجوز دریافت کرده‌ باشند اما با فرهنگ برخی مناطق هماهنگی نداشته باشند.

امام‌جمعه رهنان خاطرنشان کرد: با نگاه ویژه به منطقه رهنان می‌توان دید که  مردم این منطقه کار خود را در برهه‌های مختلف از انقلاب تا جنگ تحمیلی و سایر موقعیت‌ها انجام داده‌اند و امروز مردم محرومی هستند، ازاین‌رو لازم است تا در بحث عدالت اجتماعی، توجه ویژه‌ای به این منطقه بشود تا مردم هم کمتر تحت‌فشار باشند.

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در پایان این آیین با اشاره به اینکه حضور روحانیت در چنین جلسه‌ای مبین این است که سینما می‌تواند محل تنویر افکار عمومی باشد گفت: این مهم است که ما بتوانیم سینما را به‌عنوان یک پایگاه فرهنگی مؤثر مورد توجه قرار دهیم.

او  ادامه داد: سینما مهتاب هم می‌تواند باعث ایجاد ترافیک شود و هم می‌تواند به حل مسئله ترافیک شهر کمک کند و این دو ترافیک دو معنای متفاوت دارد.

شهردار اصفهان توضیح داد: طبیعی است که وقتی یک پایگاه فرهنگی در نقطه‌ای از شهر که مشابهش وجود ندارد ایجاد شود، ترددها اضافه می‌شود اما کاش همه ترددها از این نوع و فرهنگی بودند. به‌هرحال این مسئله قابل‌تأمل است و البته باید تدبیری بیندیشیم تا برای دیگرانی که قرار است به کسب‌وکارشان بپردازند و قرار نیست در سینما حضور پیدا کنند، مشکلی ایجاد نشود که انشالله با تدابیری که اندیشه خواهد شد چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

نوروزی خاطرنشان کرد: وقتی سینما به مرکز محله‌ای می‌آید، مثل این است که سینما به خانه رفته و فرصتی را برای همه ایجاد کرده باشد؛ شاید خیلی از افراد این منطقه، به خاطر دوری از سینما، تابه‌حال به‌قصد رفتن به سینما به مرکز شهر مراجعه نکرده باشند و حضور سینما در اینجا منشأ یک تحول برای ایجاد حرکت فرهنگی درست خواهد بود.

او یادآور شد: سینما مهتاب در زمانی به بهره‌برداری می‌رسد که سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم در حال اجراست و تلاقی این دو یک اقدام شایسته است.

شهردار اصفهان تأکید کرد: قطعاً دغدغه امام‌جمعه رهنان هم موردتوجه قرار می‌گیرد و اینجا یقیناً فیلم‌هایی به اکران گذاشته خواهد شد که آسیبی در برنداشته باشد.

نوروزی با اشاره به برنامۀ «هر یکشنبه یک افتتاح» گفت: ما به مردم قول دادیم که تا پایان سال «هر یکشنبه یک افتتاح را شاهد باشند اما هر یکشنبه تحت نام یک افتتاح، چند افتتاح و کلنگ زنی انجام‌شده است که بعضی مواقع به دلیل حوادثی، برنامه‌ریزی‌ها با خلل مواجه می‌شود. به‌عنوان‌مثال یکشنبه هفته گذشته به دلیل اعلام وضعیت قرمز کرونا، افتتاحیه‌ای صورت نگرفت و امروزبرنامه معوقه را اجرا می‌کنیم.

<



نظر دیگران

ارسال نظر